Matapelajaran : Estetika
Kelas: Prasekolah
Tarikh : 1.11.2011
Tema/tajuk : Rumah
Masa : 8.30-9.00 pagi.
Standard Pembelajaran : 2.1.2, 2.1.6 dan 2.1.9
Objektif pelajaran: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
Berkebolehan menghasilkan dan mereka bentuk menggunakan bahan
terbuang (batang mancis).
Aktiviti P&P : 1. Set induksi
Bersoal jawab bersama murid
2. Langkah 1
Contoh aktiviti
Memperkenalkan bahan
3. Langkah 2
Membahagikan bahan
Tunjuk cara
4. Langkah 3
Aktiviti kolaj
5. Penutup.
Penilaian hasil kerja
BBM: Kertas lukisan, batang mancis, gam, alat tulis dan pensel warna
Penilaian P&P : Hasil kerja murid
Langkah
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | ||
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||||
Set induksi (5 min) | Bersoal jawab bersama murid | *Mengeja perkataan rumah secara individu dan berkumpulan. *Guru menyoal murid mengenai jenis-jenis rumah yang mereka ketahui. | *Murid mengeja dan mempunyikan perkataan mudah * Menjawab soalan guru dengan baik. | | |
Langkah 1 (5 min) | Contoh aktiviti Memperkenalkan bahan | *Guru menunjukkan contoh aktiviti yang telah siap kepada murid. *Guru menunjuk dan menerankkan bahan yang akan digunakan. | *Murid mendapat gambaran awal aktiviti yang akan mereka jalankan. | Guru memberi penjelasan ringkas mengenai aktiviti yang akan dijalankan murid. | |
Langkah 2 (5 min) | Membahagikan bahan Tunjuk cara | *Guru meminta ketua kumpulan mengambil bahan. *Guru mengedarkan kertas lukisan. *Guru memanggil setiap kumpulan untuk menunjuk cara menghasilkan kolaj rumah. | *Murid dapat berkongsi bahan dengan baik. *Murid dapat melihat dengan dekat cara untuk menghasilkan kolaj. | Murid dapat memahami aktiviti yang akan mereka jalankan. | |
Langkah 3 (10minit) | Aktiviti kolaj | *Guru memantau dan membantu murid semasa aktiviti kolaj dijalankan. | *Murid melakukan aktiviti dengan bersunguh-sunguh dan tekun. | Guru sentiasa membantu murid semasa aktiviti dijalankan. | |
Penutup (5 minit) | Penilaian hasil kerja | *Guru memilih beberapa hasil kerja yang baik untuk di pamirkan pada semua murid. | *Murid menunjukkan hasil kerja mereka pada guru dan rakan. *Hasil kerja yang paling menarik dipilih oleh murid sendiri. | Peneguhan diberikan pada murid yang kurang cemerlang. | |
No comments:
Post a Comment